Ergoterapie pro děti - My necvičíme, my si hrajeme!
                
             
                            
                Ergoterapie jako zdravotnický obor je nedílnou součástí rehabilitační péče o děti.
                    
                Hlavním terapeutickým prostředkem je hra a zábava.
                Správně zvolená HRA naše děti motivuje, učí, stimuluje a tím podporuje psychomotorický vývoj a zlepšuje funkční motorické dovednosti, senzorické schopnosti a koordinaci.
                Díky tomu je dítě soběstačnější v denních činnostech, úspěšnější na úrovní akademického učení -  jednoduše úspěšnější, spokojenější a klidnější.
                Pomocí ergoterapie lze také u dětí zmírnit nepozornost, koncentraci, zrakově - prostorovou orientaci a další poruchy učení a dysfunkce (např. dysfázie), které by se následně negativně projevily ve školním věku dítěte.              
            
         
        
            
            
                
                Co rozvíjí dětská ergoterapie
                
             
         
       
        
            
                
                
                    
                        
                            zlepšuje pohyblivost horní končetiny, ruky a prstů
                            
                            zlepšuje grafomotorické dovednosti
                            
                            zlepšuje koordinaci pohybu a rovnováhy
                            
                            podporuje psychomotorický vývoj
                         
                        
                            podporuje sebeobsluhu a soběstačnost v domácím i venkovním prostředí
                            rozvíjí paměť
                            
                            rozvíjí učení a pozornost
                            
                         
                     
                 
                
             
         
        
        
                           
                Nabízíme Vám také pomoc s výběrem a zajištěním kompenzačních a speciálních pomůcek.
Navrhneme úpravu domácího prostředí a pracovního prostoru ve škole, tak aby vyhovalo potřebám dětí s poruchou senzorického zpracování, poruchou pozornosti nebo motorickým deficitem.
                Trápí Vás jiné potíže, které zde neuvádíme?
                Neváhejte nás kontaktovat a poradit se s námi o vhodnosti ergoterapeutické péče pro Vaše děti.
            
         
        
        
            
                
                
                                                                                            
                        
                            
                            Mgr. Lenka Šťovíčková
                            Ergoterapeutka
                            
                                Lenka je absolventkou bakalářského studia ergoterapie na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem a  magisterského oboru Aplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami. Věnuje se hlavně ergoterapii u dětí se zdravotním znevýhodněním. Je také lektorkou kompenzačních cvičení pro sportovce a zdravotního cvičení hravě zdravě.
                            
                         
                        
                            
                            Magdaléna Iroušková
                            Ergoterapeutka
                            
                                Magda je absolventkou bakalářského studia Ergoterapie na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Zaměřuje se na práci s dětmi se zdravotním znevýhodněním formou terapie a smysluplné hry.
                                
                            
                                                   
                     
                 
             
         
                        
            
            
                
                Pro jaké děti je ergoterapie vhodná
                
             
         
        
        
            
                
                
                    
                        
                            pro děti s dyspraxií, dysgrafií a dysfázií
                            pro děti se specifickými poruchami učení
                            
                            pro děti se sníženou schopností koncentrace pozornosti a hyperaktivitou
                            pro děti s nerovnoměrným psychomotorickým vývojem
                            
                            pro děti s postižením neurologického původu (DMO apod.)
                            
                         
                        
                            pro děti s ortopedickými vadami horních končetin
                            
                            pro děti s postiženou hybností horní končetiny nebo ruky v důsledku úrazů
                            pro děti s poruchou autistického spektra (PAS) 
                            pro děti s poruchou senzorického zpracování 
                         
                     
                 
                
             
                                     
        
        
        
            
                Vstupní vyšetření v délce 55 minut probíhá formou hry s dítětem a diskusí mezi rodičem a terapeutem. Důležitým vstupem pro vyšetření je také senzorický dotazník, který vyplňuje rodič on-line v pohodlí domova před vstupním vyšetřením.
                Na tomto základě následně sestavuje terapeut individuální rehabilitační plán, který je sestaven z řady na sebe navazujících bloků a zohledňuje cíle, kterých má být terapií dosaženo. Rehabilitační plán je poté detailně vysvětlen a diskutován s rodiči před zahájením jednotlivých navazujících terapií.
                Následně probíhají jednotlivé pravidelné terapie dle nastaveného rehabilitačního plánu a průběžná kontrolní vyšeření, pomocí kterých je ověřován dosahovaný posun.                
            
                        
        
            
            
                
Metoda senzorická integrace
            
            
         
        
                            
                Našim dětským klientům nabízíme všestranné i cílené aktivity v senzorické tělocvičně, kde společně s terapeutkou pracuje na integraci vestibulárních a proprioceptivních podnětů, které jsou nutným předpokladem pro správné fungování bilaterální koordinace, svalového tonu a udržení celkové postury.
                Dítě pak může provádět cílené pohyby a snáze si vytvoří adekvátní tělesné schéma, rozvíjí se řeč, vnímání a orientace.
                Když dítě ví, kde se jeho tělo nachází, lépe pochopí, kde je dole, co je velké, čeho je víc a taky kde je vpravo nebo vlevo.
                Díky adekvátní senzorické stimulaci a zlepšení postury lépe udrží pozornost, je schopné koncentrovat se na jednu činnost, protože nemusí myslet na udržení vlastního těla v klidu a ještě k tomu vzpřímeně.
                Koncept senzorické integrace jako jeden z mála evidence based metod efektivně podporuje řečové funkce a následně i pozornost, paměť a koncentraci.                      
            
                 
       
            
            
                Ukázka naší terapie metodou senzorické integrace
                
             
         
        
            
                          
                Metoda senzorické integrace je efektivní terapií přirozenými prostředky dětského světa, baví děti i nás. 
                Vyšetření, stejně jako samotná terapie, probíhá zábavnou formou v multisenzorickém prostředí ergoterapeutické místnosti.                                      
            
         
        
        
            
                Pokud má vaše dítě problémy s hrubou či jemnou motorikou, hůře vám rozumí, špatně mluví nemá dobrou rovnováhu a koordinaci, je nepozorné, je uzavřené ve svém vlastním světě, má potíže se čtením nebo psaním, může to souviset s přetrvávajícími primárními reflexy.
                Naše zařízení je certifikované pracoviště Neurovývojové stimulace a nabízíme vám vyšetření primárních reflexů a následný terapeutický program.
                Program Neurovývojové stimulace je založený na kombinaci neurovývojové terapie, v zahraničí známé pod zkratkou NVDT a senzorické stimulace.
                Jednoduchým a krátkým  cvičením se potlačuje aktivita těchto “nevyhaslých”  primárních reflexů, což výsledně ovlivní schopnost učit se, pozornost, motorický neklid, řeč a vývoj správné motoriky obecně. Lze ji využít u dětí od 4 let a je účinná i u starších a dospělých.
                Terapie je založena na velice jednoduchých cvicích, které se provádí každý den po dobu cca 30-ti týdnů. Cvičení nezabere více než 10 min denně a lze ho cvičit kdekoliv - venku, doma i na dovolené. Naše terapeutky Vás celým obdobím terapie provedou, s každým novým prvkem Vás zaškolí a Vaše dítě cvik naučí. 
            
                 
            
            
                Pro koho je neurovývojová terapie vhodná
                
             
         
        
            
                                
                    
                        
                    
                    
                        
                            
                               pro děti s poruchami učení
                               pro děti s poruchou pozornosti
                               pro děti s řečovými obtížemi
                      
                             
                            
                               pro děti s poruchami vnímání
                               pro děti s poruchou rovnováhy a koordinace
                       
                             
                         
                     
                    
                        
                    
                 
             
         
        
        
            
                            
                Výzkumy potvrzují souvislost mezi problémy se čtením (dyslexie) a přetrvávajícími primárními reflexy. Ukazuje se, že kolem 92% dětí s ADHD má některý přetrvávající reflex a poruchu rovnováhy.                
            
         
            
            
                
SNOEZELEN - Multisenzorická terapie
            
            
         
        
            
                Snoezelen představuje koncept účinné terapie probíhající ve speciálně upravené multisenzorické místnosti, kde hlavním terapeutickým prvkem je  práce ve velice příjemném prostředí plném zrakových a zvukových podnětů, vůní a hmatových stimulů.
                U dětí s neurovývojovými poruchami, s mentálním, tělesným nebo kombinovaným postižením rozvíjí smyslové vnímání a celkově působí na aktivizaci, pozornost, a zároveň slouží jako relaxační prvek.
                Tento druh terapie je velice přínosný  pro děti s poruchou autistického spektra, s poruchami pozornosti, chování, učení, zrakovými obtížemi nebo poruchou příjmu potravy.
                Smyslové vjemy nás obklopují každou vteřinu našeho života, ALE!  Snoezelen místnost jako taková má tu výhodu, že smysly můžeme stimulovat jednotlivě, zabránit tak přetížení, nebo se lépe věnovat jen jednomu vjemu izolovaně a tím vnímání posílit. 
                Smyslové prožitky ve snoezelen místnosti jsou hluboké a prožité, neuronové cestičky v mozku, které se nám tvoří, abychom určité věci dělali zautomatizovaně a nebyli pro nás tak namáhavé, se pak tedy tvoří snáze a rychleji.
            
         
            
            
                Pro jaké děti je snoezelen terapie vhodná
                
             
         
        
            
                
                    
                
                
                    
                        
                           se sníženou schopností pozornosti, koncentrace a hyperaktivitou
                           na autistickém spektru
                           s DMO a jiným neurologickým postižením
                           s obtížemi adekvátního smyslového zpracování
                         
                        
                           s nerovnoměrným vývojem
                           se specifickými potřebami v rámci oslabeného zrakového vnímání
                           se specifickými poruchami učení
                           s Downovým syndromem a jinými genetickými vadami
                         
                     
                 
                
                    
                
             
         
        
        
            
            
                Ukázka naší multisenzotické místnosti SNOEZELEN
                
             
         
             
        
        
            
                
            
            
                
                    
                       rozvíjíme komunikaci, navazování vztahů
                       propojujeme emoce s pohybovými dovednostmi
                       pomáháme dítěti přijímat, prožívat a zpracovávat smyslové vjemy, aby na ně mohlo přiměřeně reagovat, např. snést na těle texturu oblečení, namočit ruku do vody, umazat se od hlíny nebo písku, neděsit se nepříjemných zvuků a podobné
                       snižujeme stres, napětí a strach z neznámého
                     
                    
                       napomáháme dítěti umět relaxovat, když je příliš neklidné
                       pracujeme na dílčích schopnostech, které je třeba zvládnout, aby dítě bylo schopné navazovat přátelství s vrstevníky
                   
                       rozvíjíme myšlení, zrak, paměť, pozornost, koncentraci, schopnost vyjádřit se a porozumět, schopnost ovládat své emoce a orientovat se v prostoru
                       rozvíjíme povědomí o vlastním těle, což dítěti ulehčuje oblékání, stravování a spousty dalších běžných denních činností
                     
                 
                 
            
                
            
                 
            
            
                
                Cíle snoezelen terapie u jednotlivých diagnóz
                
             
            
                Stručně zde popisujeme konkrétní cíle některých typů diagnóz, které k nám přicházejí. 
                Je však nutné zdůraznit, že cíle jsou jen orientační.
                Vždy je nutné zaměřit se na konkrétní osobnost klienta, jeho největší aktuální potřeby a překážky.
            
                
         
         
             
                
                    
                        Poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD/ADD)
                        Cílem snoezelen terapie u dětí s poruchou pozornosti či hyperaktivitou je především zklidnění, relaxace a prodloužení doby pozornosti.
                     
                    
                        Poruchy autistického spektra
                        Cílem terapie u klientů na autistickém spektru je rozvoj interakce, komunikace a sociálních dovedností. Vzhledem k tomu, že klienti mívají potíže v oblasti sociálních interakcí, je nezbytné klienta do interakce zapojit a propojit jeho emoce s emocemi jiných lidí. Ve snoezelenu také dochází ke snížení stresu, napětí a strachu z neznámého. Dítě je pak více bezprostřední a iniciativní. Mnohdy se u dětí s PAS objevují poruchy smyslového zpracování, cílem je pak umožnit klientovi jejich regulaci, prožívání vjemů a jejich pochopení. V neposlední řadě nám jde o relaxaci a uvolnění.
                     
                    
                        DMO
                        U klientů s dětskou mozkovou obrnou je v první řadě cílem Snoezelen terapie stimulace motorických funkcí. Nesmí být však opomenuta oblast emocí a jejich propojení s pohybovými dovednostmi, respektive je velmi důležité, co klient během pohybu prožívá. Během terapie se zaměřujeme především na silné stránky klienta a jejich další rozvoj.
                     
                    
                        Kombinované vady
                        Málokdy jsou diagnózy jasné a symptomy jasně odpovídající. Jde spíše o individualitu klienta jako takovou, jeho konkrétní potřeby a překážky. V případě kombinovaných vad tedy opravdu záleží na osobnosti klienta. Přidružená je ale často mentální retardace, kde se zaměřujeme především na rozvoj paměti, konkrétnosti, analýzy a syntézy (spojování dvou konkrétních věcí do jednoho celku) a na terapii a stimulaci motorických funkcí.
                     
                    
                        Opožděný psychomotorický vývoj
                        U dětí s opožděným psychomotorickým vývojem nám jde především o to navázat tam, kde se vývoj zastavil. Pracujeme na celkovém rozvoji dítěte. 
                     
                    
                        Smyslové vady
                        Náš mozek přijímá informace, které zahrnují sluchové, zrakové, hmatové, čichové, vestibulární a proprioceptivní informace. Někdy však nervový systém nedokáže správně regulovat a zpracovávat informace ze smyslových informací správně, což může způsobovat řadu potíží v oblasti senzomotoriky, motoriky či kognitivních funkcí. Naším cílem je tedy je, aby byl mozek schopen smyslové informace správně přijímat, třídit a reagovat na ně.
                     
                    
                        Downův syndrom a jiné genetické vady
                        V terapii klientů s Downovým syndromem se soustředíme na mnoho cílů, které vyplývají z individuality každého klienta, terapie je však také zaměřena hlavně na silné stránky klienta. Zaměřujeme se předevnším na motoriku mluvidel, soustředění, vizuoprostorovou a sluchovou analýzu.
                     
                    
                        Specifické poruchy učení
                        U dětí se specifickými poruchami učení máme možnost se zaměřit na konkrétní potíže, které dítě trápí. Tím, že multisenzorické prostředí máme možnost upravit tak, abychom eliminovali rušivé vjemy, dítě se tak může lépe na zadaný úkol soustředit a využít svůj potenciál.
                     
                    
                        Oslabené zrakové vnímání
                        Cílem terapie ve snoezelenu u dětí s oslabeným zrakovým vnímáním je zlepšení zrakových funkcí, aby tak dítě mohlo bez větších potíži poznávat okolní svět a lépe se v něm orientovat. Jde nám o to, aby se dítě lépe orientovalo ve svém takzvaném MAKROPROSTORU (v lese, ve škole, v domácím prostředí) a v něm zase správně vnímalo svůj MIKROPROSTOR (při hře, svůj pracovní prostor, ponožku během oblékání, písmena při čtení a psaní). Podpora zrakového vnímání má za cíl zlepšit také koordinaci oka - ruky a tuto schopnost potřebujeme na denní bázi.
                                         
                 
             
         
        
                                          
                Hodina multisenzorické terapie je vedena zkušenou terapeutkou.
                Dá se vhodně kombinovat s ergoterapií, fyzioterapií nebo ji lze navštěvovat samostatně.                    
            
         
        
        
        
                                    
                HANDLE je neinvazivní přístup k terapii neurovývojových odlišností jako např. PAS, poruch učení, poruch pozornosti, ADHD, poruch vývoje řeči, poruch paměti a chování, DMO a mnoho dalších.
    
                Tento přístup bere chování jako způsob komunikace a snaží se pochopit, co dané chování znamená. Například neposedné dítě nemusí být vůbec zlobivé, ale jeho aktivita může ukazovat zvýšenou hmatovou senzitivitu. Špatná úprava písma  může značit nízké svalové napětí dítěte apod.
                HANDLE hledá příčiny těchto obtíží a snaží se jednoduchými technikami pomoci dítěti či dospělému zlepšit funkce nervového systému i proces učení.
                Vychází také z poznatků, že nervový systém je schopný se neustále adaptovat.
                HANDLE vytváří pro každého klienta jednoduchý a individuální program rytmických pohybových aktivit. Tyto aktivity jsou neurologicky komplexní a časově nenáročné.
            
         
        
        
        
                                    
                Bazální stimulace je vědecky podložený moderní ošetřovatelský koncept. Orientuje se na všechny oblasti lidských potřeb a zvyšuje kvalitu života. 
                Podporuje zachovalé komunikační a pohybové schopnosti klienta.
                
                Podstatou bazální stimulace je využití neuroplasticity mozku. To je pozoruhodná schopnost mozku přeorganizovat 
                si své nervové dráhy a vytvářet si nová spojení jako reakci na opakovanou aktivaci neuronových drah. 
            
         
        
        
            
                
                     
                
                
                    
                        
                            somatická stimulace - stimulace vjemů z povrchu těla a z vnitřního prostředí lidského organismu
                            
                            vestibulární stimulace - stimulace rovnovážného ústrojí, podpora vnímání pohybu a prostorové orientace
                                                                                    
                         
                        
                            vibrační stimulace - zprostředkování vnímání těla jako celku
  
                            optická, sluchová, orální, čichová a hmatová stimulace
                                                      
                         
                     
                 
                
                     
                
             
         
           
            
                Pro koho je bazální stimulace vhodná
                
             
         
        
                
                Bazální stimulace je vhodná pro klienty všech věkových kategorií např.: s poruchou vědomí, po úrazech, po operacích, pacientům neklidným, umírajícím, s demencí, nedonošeným dětem a dalším.               
            
                                                      
       
               
           Naše terapeutky jsou certifikované na provádění bazální stimulace.
           
         
        
        
        
                                   
               Tato terapie působí na oblast obličeje a úst, jejímž cílem je zlepšení orientace jazyka v ústech, 
               vyrovnání napětí a citlivosti, harmonizace (snížení spastických svalů a povzbuzení ochablých svalů), 
               navození příjemných podnětů, povzbuzení žvýkacích svalů, zmírnění slinění, zvýšení pohyblivosti jazyka, snížení bolestivých pocitů při sycení a další.            
           
         
            
           
               Při orofaciální stimulaci se zaměřujeme na:
               
            
         
        
           
               
                    
               
               
                   
                       
                           zlepšení příjmu potravy a tekutin
                            
                           rozvoj hlasu, předřečových a řečových dovedností
                                                                                    
                        
                       
                           prohloubené a fyziologicky správné dýchání
  
                           celkové zklidnění při jemné masáži celého obličeje
                                                      
                        
                    
                
               
                    
               
            
         
            
           
               Pro koho je orofacilání stimulace vhodná
               
            
         
        
               
           Orofaciální stimulace je vhodná u osob s poruchami v obličejové – faciální a ústní – orální oblasti všech věkových skupin.
           
         
        
        
               
           Naše terapeutky jsou certifikované na provádění orofaciální stimulace.
           
         
    
        
        
            
                MABC-2 je mezinárodně standardizovaná testovací baterie určená k diagnostice vývojové poruchy koordinace, tzv. dyspraxie.
                Má Vaše dítě pohybové nebo řečové obtíže? Problémy v oblasti koordinace pohybu, rovnováhy nebo hrubé motoriky? Má Váš logoped podezření na tzv. dyspraxii?
                Díky standardizované testovací baterii MABC-2 lze spolehlivě určit úroveň motorické způsobilosti, případnou vývojovou koordinační poruchu potvrdit a návazně pracovat na zlepšení jednotlivých dovedností.
                Samotná testovací baterie obsahuje 8 pohybových úloh s přesným zadáním a exaktním vyhodnocením a sestává se z úloh manuální dovednosti, hrubé motoriky a rovnováhy. Skóry se následně vyhodnocují společně pro zjištění celkového ukazatele úrovně motoriky. 
                Tento typ vyšetření je určený pro děti od 3 do 16 let, které mají jakékoliv obtíže z důvodu opožděného vývoje  motoriky, děti se specifickými poruchami učení, s poruchou pozornosti, s vývojovou dysfázií.
            
         
        
            
                Pro koho je test MABC-II vhodný
                
             
         
        
                            
                Toto klinické vyšetření slouží jako důležitý diagnostický materiál nutný k nastavení vhodného intervenčního, vzdělávacího a rehabilitačního plánu.
                
                Test MABC-II je určený pro děti 3 - 16 let a je vhodný pro děti:
                
            
 
                            
                
                    
                
                
                    
                        
                           s opožděným psychomotorickým vývojem
                           se specifickými poruchami učení
                           s poruchou pozornosti
                       
                         
                        
                           s vývojovou dysfázií
                           s poruchou koordinace a rovnováhy
                       
                         
                     
                 
                
                    
                
             
                            
                Vyhodnocení testu můžete využít pro pedagogicko-psychologickou poradnu, speciální pedagogickou poradnu, klinického a školního psychologa, logopeda nebo neurologa.
            
    
         
        
        
            
            
                Ukázka z testovacích úloh MABC-II
                
             
         
                 
        
        
            
                Doba vlastního vyšetření nepřesahuje 60 minut.
                Zpráva pro lékaře, pedagoga nebo psychologa je vyhotovená do 2 pracovních dnů, kterou Vám předáme včetně záznamového archu, sloužícího i pro následné porovnání.                
            
         
        
                            
                Fyzioland je certifikovaným pracovištěm pro provádění a vyhodnocování testů MABC-II.
            
         
            
            
                
Jemná motorika, grafomotorika a předškolní příprava
            
            
         
        
            
                Někdo říká obyčejné kreslení a psaní. My říkáme velice náročná a komplexní dovednost, která není jen o správném úchopu pastelky nebo pera. Na této unikátní schopnosti se totiž podílí celá řada faktorů.
                Kvalitní grafomotorika se odvíjí od stability trupu a schopnosti ovládat nejjemnější pohyby drobných svalů ruky a okohybných svalů. Ale stejně významnou roli hraje i koordinace oko-ruka, prostorové vnímání, pozornost, paměť, řečové dovednosti a celková mentální vyspělost dítěte. 
                A proto někdy rady “Netlač na to tolik a nepřetahuj!” nestačí.
                Jestli jsou pro Vás (samozřejmě jako pro pozorovatele a trpělivého rodiče) grafomotorické listy noční můrou, neváhejte se na nás obrátit. Nabízíme komplexní terapeutickou péči a reedukaci potřebnou k úspěšnému startu školní docházky.
            
                 
        
            
            
                Ukázka grafomotoriky a předškolní přípravy
                
             
         
        
        
            
            
                Grafomotorika a předškolní příprava je vedena zkušenou terapeutkou a je součástí ergoterapie pro předškolní děti.